duminică, 7 mai 2017

Imobilizatorul masinii

    Imobilizatorul masinii este un sistem de securitate care asigura protectia acesteia la furt.Acest sistem a fost implementat incepand din 1994 si este in prezent generalizat de toti producatorii auto.El poarta mai multe denumiri in functie de cerintele producatorilor :antidemaraj,PATS (pasive anti-teft system),NATS,WSP,EWS,etc.
De la aparitia sa pana in prezent a trecut prin mai multe generatii tehnologice,devenind tot mai complex si mai eficient.Indiferent de producator si de generatie,principial ,acest sistem este compus din doua elemente.Primul element este cel de autentificare a posesorului masinii si al doilea este cel de recunoastere a autentificarii.Elementul de autentificare este sub forma unui transponder (chip) dispus in cheia masinii.
                                                                      


In imaginile de mai sus am prezentat cateva tipuri de transpondere.Ele pot fi intalnite sub forma de elemente discrete si pot fi scoase din carcasa chei,sau pot fi dispuse pe o placa electronica unde au un dublu rol ,de autentificare si de comanda a inchiderii centralizate.(Unele sisteme mai vechi de imobilizare,mai ales la marca Renault se bazau doar pe deschiderea masinii din telecomanda pentru autentificare.In lipsa cestei deschideri, masina nu pornea.)Majoritatea transponderelor folosesc tehnologia wireles (ele functioneaza pe 125Khz) dar exista si variante care folosesc IR (infrarosu).Fiecare transponder are un cod unic care trebuie sa fie recunoscut de elementul dispus in masina pentru a permite pornirea acesteia.Imperecherea dintre transponder si imobilizatorul din masina este denumita programarea transponderului.Majoritatea marcilor permit programarea a 8 transpondere .Atrag aici atentia asupra diferentei majore intre programare si clonare.Programarea inseamna a adauga un nou transponder pe masina.In cazul pierderii cheilor aceasta este absolut necesara.Clonarea se face numai daca avem un transponder valid cu care masina porneste si se bazeaza pe copierea codului din transponder.
   In linii mari procesul de autentificare se desfasoara astfel.La punerea contactului,imobilizatorul masinii emite requestul,un cod care initializeaza transponderul.Odata receptionat,transponderul raspunde emite answerul,codul sau unic.Acesta este receptionat de immobilizator si analizat prin comparatia cu codul stocat in memoria sa in momentul programarii.Daca acestea sunt identice,imobilizatorul emite spre ECU semnalul necesar deblocarii si permite pornirea masinii.In lipsa paritatii dintre codul receptionat si cel stocat ,imobilizatorul nu emite semnalul de deblocare si masina va ramine ,,imobilizata".Comunicarea dintre imobilizator si transponder are loc prin intermediul bucsei decodoare care este dispusa pe contactul masinii.Bucsa decodoare este de fapt o antena care permite schimbul de informatii prin unde radio.Iata de ce ,alterarea informatiilor din transponder sau din immobilizator duce la blocarea masinii.O varianta moderna a imobilizatorului este cea keyles,care principial are aceleasi elemente dar nu mai presupune dispunerea chei in ccontact,ci doar proximitatea dintre transponder si imobilizator.






   In imaginile de mai sus am prezentat cateva tipuri de imobilizatoare.
   Inchei aceasta prezentare reamintind faptul ca fiecare marca si model are implementat acest sistem in mod specific.Daca doriti informatii pentru cazuri concrete,va pot ajuta cu cea mai mare placere.



Niciun comentariu: